2013. április 11., csütörtök

Madeleine a Francia csoda...

Kezdjük a lényeggel. Neve és a hozzávaló körítés elég "flancos", pedig valójában egy rém egyszerű süteményről van szó, ami nagyon finom. Az alaprecept az "otthon általában megtalálható" hozzávalókból készül. Merem állítani, hogy elrontani sem nagyon lehet. /Rita barátnőm imádja, mikor ezt írom, és neki mégis sikerül....Szeretünk Rita!!! :) /
Valamikor régen olvastam Marcel Proust: Az eltűnt idő nyomában című regényét. /Na jó, nem olvastam el mind a sokezer oldalt.../ Viszont megmaradt bennem A rész, ahol az elbeszélő egy madeleine-t márt a teájába. Ígérem nem megyünk át szépirodalmi blogba, csak pár sort idézek:
 "Abban a pillanatban, amikor ez a korty tea, a sütemény elázott morzsáival keverve, odaért az ínyemhez, megremegtem, mert úgy éreztem, hogy rendkívüli dolog történik bennem. "
Hát na igen...
Férjem második édesanyjától /aki hivatalosan nagynéni/ kaptam egy szilikonos madeleine formát. /Tupper/ Nekem ez nagyon bevált, de láttam már minden nagyobb élelmiszerboltban ilyesmit. Nem is egy komoly beruházás és tényleg megéri, mert pár perc alatt össze lehet dobni ezt a finom sütit.
Két alapreceptet írok le, egyik jobb, mint a másik!!!


1. Citromos madeleine
Hozzávalók: /16-18 darabhoz/
2 egész tojás
csipet só
120 g porcukor
1 citrom reszelt héja
1 ek citromlé
100 g liszt
100 g olvasztott vaj

tojásokat nem választom szét, egyben kezdem el felverni robotgéppel. Hozzáadom a porcukrot, sót és pár percig verem, amíg keményebb és habosabb lesz. Majd mehet hozzá a citromlé, és a citromhéj.
Innen fakanálra váltok, óvatosan beleforgatom a liszet, majd az olvasztott vajat. Van, aki ezt beteszi hűtőbe, én nem szoktam, rögtön betöltöm a formába. Szilikon alá nem kell zsiradék, ha más formád van, kend meg olvasztott vajjal picit. Nem töltöm teljesen tele a formát, hogy mozgatás közben ne folyjon ki, csak olyan majdnem tele.
Előmelegített, 180-190 fokos sütőben 15-20 perc alatt sülnek meg. Szerintem akkor a legfinomabb, ha a széle már picit pirul-barnul. Így kívül ropogós, belül puha lesz...


2. Mandulás madeleine
Hozzávalók: /16-18 darabhoz/
2 egész tojás
csipet só
100 g porcukor
100 g darált mandula
40 g liszt
100 g olvasztott vaj

Én egészben veszem a mandulát a piacon, és ledarálom a porcukor felével. Az egész tojásokat pedig felverem robotgéppel a porcukor másik felével, valamint a sóval. Pár perc után hozzákeverem a darált mandulát. /Itt már fakanalat használok, mint a citromosnál./ Majd mehet hozzá óvatosan a liszt, végül az olvasztott vaj.
Formába töltöm, előmelegített, 180-190 fokon sülnek 15-20 percig ezek is.
Itt is a szélek barnulásáig sütöm.
Még pár szót a tárolásról. Legfinomabb langyosan... Ha mégis maradna, jól zárható dobozban vagy alufóliába betekerve tanácsos tárolni, mert hajlamosak gyorsan kiszáradni.


A szilikon formám

Jó sütést,
Julia


8 megjegyzés:

  1. Nekem is mindig Proust jut eszembe róla, emlékezetes az a rész a regényben. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azóta írta egy olvasó, hogy a Szállító című filmben is ezt sütötték, neki az ugrik be.

      Törlés
  2. Tennél fel képet a sütőformáról is, hogy lássam, milyen az? nagyon köszönöm!

    VálaszTörlés
  3. Gyönyörűek!
    Egy adagból hány db lett?
    Marika

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...